lytte, coaching

Slik blir du en god lytter

Hvorfor er det viktig å være en god lytter?
Hvordan lytte på en god måte?

Ved å lytte riktig, skaper du tillit, forståelse og vennskap. Samtidig veileder du den andre til å finne ut av sine utfordringer på en hyggelig og skånsom måte.
Slik blir du også veldig godt kjent med mennesker, og de vil få stor tillit til deg som person.

Hvordan lytter du riktig?

De fleste tror de er en god lytter, men sannheten er at det kan være vanskeligere enn du tror!

Dyplytting innebærer å få frem helheten når du kommuniserer med andre mennesker. Dette er noe jeg tror mange av oss trenger å jobbe mer med.
Kan du huske en gang du så en skikkelig god film? Du lyttet med spenning og nysgjerrighet, og engasjerte deg med hjerte, latter, sinne, frustrasjon, tårer og andre følelser.
Hvor ofte gjør du det med de du omgås? Hvor ofte lytter du til andre menesker på denne måten? Hvor du bare er nysgjerrig på hva som kommer videre og venter tålmodig på neste trekk?

Lev deg inn i andre personers verden, med nysgjerrighet. Følg nøye med, som om du ser en skikkelig spennende film. Og vit at alle mennesker, til syvende og sist, ønsker bare godt.

Ved å lytte slik lærer du veldig mye om andre mennesker og du utvider ditt eget syn på hvordan verden faktisk fungerer. Men å trene på dyplytting kan for noen oppleves som en utholdenhetstrening. Hold igjen! Sett dine egne meninger, tanker og ideer på PAUSE! Ikke si noe! Bare vær nysgjerrig! Nysgjerrig på det som blir sakt, på pausene og hvorfor pausene oppstår og hva som kommer etter. Blir pausen lang, kan du bevise at du er genuint nysgjerrig ved å si f.eks. «Jeg vil veldig gjerne vite mer. Men ta den tiden du trenger for jeg har godt tid til dette. Du kan være trygg på at dette vil kun forbli mellom deg og meg.»

Det er ikke bare ordene du skal «lytte» til. Følg også nøye med på kroppsspråk, tonefall, ansiktsutrykk, pust og fysiologi. I følge Albert Mehrabian så ligger ca 7% av meningen i det man sier i ordene, 38% ligger i hvordan man sier det, og 55% i ansiktsutrykket. I Ekmans studier av ansiktsutrykk identifiserte man 43 mikroutrykk! Så det er mye å følge med på hvis du virkelig ønsker å forstå et annet menneske.

En god lytter føler seg ikke ansvarlig i å løse andres problemer! Men spør de rette spørsmålene slik at de klarer å løse dem selv.

Du er ikke en god lytter når du:

  • gjetter hva den andre kommer til å si
  • tenker på det du ønsker å si når den andre er ferdig med å snakke
  • danner dine egne meninger om det som blir sakt
  • bare lytter til ordene som blir sakt og ikke følger med på fysiologi og tonefall.
  • avbryter
  • har det travelt med å «fikse» problemet for personen
  • sammenligner med dine egne erfaringer
  • når du bagatelliserer og sier: «ikke bekymre deg» «Det er bare tull» «Det stemmer ikke» «Det går over» Dette er kun tegn på at du selv prøver å unngå personens bekymringer eller problemer.
  • gir oppmerksomhet til andre ting under samtalen (tlf. TV, andre mennesker)

Du er en god lytter når du:

  • er stille
  • viser at du har god tid
  • har et genuint ønske om å forstå personen foran deg fullt ut
  • synes det er spennende å finne ut, hvorfor det som blir sakt – blir sakt.
  • spør spørsmål for å få detaljerte beskrivelser
  • legger merke til om ord, stemme og kroppsspråk matcher
  • nikker, smiler, rynker med brynene, sier hmmm…, å ja, oi osv for å vise den andre at du følger godt med og forstår godt det som blir sakt. Det er her veldig viktig at du kun speiler de følelsene som personen har. Dine meninger er ubetydelige, alt som betyr noe er å sette seg inn i og kjenne etter hvordan den andre har det og speile for å vise at du forstår dem.
  • ikke legger merke til støy eller forstyrrelser fra omgivelsene
  • gjentar det den andre sier for å være sikker på at du har forstått rett «Er det slik at…..»
  • avsluttningsvis spør pent om du kan hjelpe til eller bidra med noe.
    Det er da stor sansynlighet for at personen ikke vil eller trenger hjelp og at han/hun kun trengte å snakke litt. Og det er helt OK. Da har du gjort en flott jobb som lytter. Selv om du sitter med et ønske om å yttre din mening, så la det være, med mindre det gjelder en usedvanlig kristisk eller farlig situasjon.

En god lytter er generellt opptatt av at den andre skal føle seg bra og vet at, når man får snakke ut og være seg selv så vil det bringe ut det beste i mennesker.
Alle mennesker har de ressursene som skal til for å kunne oppnå sine mål. Og det skjer best når det kommer genuint fra dem selv.

Utdanning og erfaringer

Coaching utdannelse

  • Helse coach
  • Business coach
  • NLP Master
  • NLP Practitioner

Kurs

  • Coach high potentials
  • Success habits
  • Body language 
  • How to make stratigic thinking a habit
  • VEKS kurs
  • Positiv psykologi

Annen utdannelse

  • BA(Hons) Illustrasjon
  • 3 år visuell kommunikasjon

Kurs

  • Human Resources Foundations
  • Skap din drømmejobb
  • Content marketing SoMe
  • Hvordan lage onlinekurs
  • Etablererprøven
  • Kunnskapsprøven

Jobb erfaring

  • NLP Coach
  • Daglig leder
  • Markedsansvarlig
  • Digital markedsfører
  • Selvstendig næringsdrivende
  • Art Director
  • UX designer
  • Fotograf
  • Illustratør
  • Grafisk desinger
  • Kunstner
  • Servitør
  • Postbud

Frivillig

Styremedlem, Gründer nettverket

Styreleder, UNIKA, Gründer nettverket

Foreldre kontakt, Jægersborg barnehage

Private erfaringer

  • Mor til tre barn
    (j. 2004,  g. 2006,  g. 2009)
  • Kjæresteforhold siden 2002
  • Gründerlivet
  • Total oppussing av leiligheter, hus og lokaler
  • Opplevd mye sorg i familien
  • Fattigdom
  • Rikdom
  • Bunnløs kjærlighetssorg
  • Miste meg selv på veien
  • Finne meg selv, bli lykkelig og ustoppelig

Hobby og interesser

Selvutvikling, Positiv psykologi, Pedagogikk, NLP, Hva er god ledelse?

Natur, Hage, Eksteriør, Interiør, Foto, Design, DIY prosjekter, Kunst malerier.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.